St Patrick's Day


Ursäktar för den bedrövligt dåliga uppdateringen den senaste veckan. Vilket gör att jag nu har så mycket jag vill ta upp att jag inte vet vad som är ut eller in. Så jag kan ju dra det mesta i ett svep bara sådär liksom. Har ätit grymma hamburgare på Eddie Rocket's två gånger på en vecka, solen har tydligen bestämt sig för att stanna, tittat på ett antal filmer då jag hade sängen som bästa vän ett tag, träffat ännu fler nya fantastiska människor, skrattat och bråkat med barnen, ätit massvis med onyttigheter och firat St Patrick's Day i Dublin.

Det sistnämnda kräver dock lite mer information då det ju faktiskt är Irlands höjdpunkt på året. Och för att ge en liten blick över anledningen till att de firar St Patrick's Day så ska jag förklara lite kortfattat varför. Saint Patrick, alltså helgonet Patrick, var den man som - för herrans många år sedan - förde kristendomen med sig till Irland. Han är även känd som den som drev alla ormar ur landet (jag vet, det finns inte en enda liten orm på denna ö) men det är något mer symboliskt då det faktiskt aldrig funnits ormar här. Så han kom till Irland, gjorde storartade förändringar och gjordes till helgon. Och varför det är just den 17 mars är ännu inte utrett till hundra procent men den hetaste teorin är att han dog just det datumet, vilket känns ganska logiskt.

Så på denna dag är det grönt överallt (även guld) och leprechauns, klöver och den irländska flaggans färger är det enda moderiktiga. Genom Dublin (och genom alla andra städer på Irland) är det en stor parad med konstnärliga (alltså skumma) saker och människor och pubarna är överfulla av onyktra och glada firare.

Alltså var det denna dag jag fick uppleva igår och det var häftigt och helt klart den roligaste dag jag haft sedan jag kom hit. Hängde med sköna människor och jag skrattade mig helt enkelt igenom hela dagen och kvällen. Kan erkänna att det var en aning tungt att gå upp och jobba imorse. Men sova kan man göra någon annan gång!











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0